tisdag 22 juni 2010

Övning på Daisy

Hej alla! Igår var jag och mamma på Liseberg, Göteborg tillsammans med Vorf! Det var jättemysigt och vi hade bra väder.
Dion fick vila eftersom vi åkte tidigt på morgonen och kom hem mitt i natten.Nu ska jag upp till stallet för att rida ett dressyr pass på Daisy. Jag har tänkt att lägga upp två bommar på ca 20cm och i mellan bommarna ska det vara många meter så att man ska kunna variera antalet galoppsrång mellan bommarna. Det gör jag för att få Daisy mer lydig och uppmärksam. Jag tror att det kommer bli väldigt svårt i början men då börjar jag med att skutta över första bommen och sedan försöka göra halt på raktspår innan den andra bommen. Det är en bra övning som jag har fått från Louise Haaga och den har hjälpt Dion och mig väldigt mycket. Med att rida varierade antal galoppsrång så menar jag att man kanske börjar att rida över bommarna i hästen/ponnyns normala galopp och räkna hur många galoppsrång man fick. Får man tex 6 språng så ska man försöka att rida sju språng och sen tar man 6 igen och vill man ha det svårare kan man rida 5 språng och sedan 7. Det krävs tålamod för att klara övningen, ge inte upp! Om ni undrar varför jag har bommarna på 20cm istället för på marken så när det för att inte hästen ska slarva över bommarna och bara snubbla över dem och för att man ska få hjälp av hinderstöd som inramning. Jag bloggar senare ikväll om hur det gått!

Dion ska bara skrittas ut i skogen idag, han får ta det lungt ett tag framöver.

Kram Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar till detta inlägg här.