onsdag 16 februari 2011

Produktutvärdering: Novabett


"Milt bett i polyuretan med rörliga rostfria bettringar"


Tillgänglighet: God
Finns hos de flesta välsorterade ridsportbutiker, bl.a. Hippoteket.

Pris: Bra
Jag köpte det här bettet på Hippoteket för 299 kr, men priset brukar ligga runt 300-350 kr. Jag tycker det är ett prisvärt bett om man känner att man vill åt dess funktion, men priset är kanske något högt om man bara vill testa bettet.

Funktion: Mycket bra
Jag köpte det här bettet för att testa på Bellona som är otroligt känslig i munnen, eftersom jag ville få henne att våga ta mer stöd på bettet och komma fram mer med halsen. På Bellona funkar bettet hittills väldigt bra och jag upplever utan tvekan att hon tar mer stöd på bettet än med hennes förra bett (tredelat) samt att hon inte spänner sig lika lätt i kroppen/nacken. Dock slår hon lite mer med huvudet på det här bettet och hon kan bli något stark, men det gör mig inte så mycket då jag hellre ser att hon vågar ta stöd och att jag kan ta i henne, än att hon är hyperkänslig. Novabettet är absolut värt att testa om du har en i munnen väldigt känslig häst som ogärna tar stöd på bettet!

OBS! Novabettet bör vara 1 cm längre än normal bettstorlek. Ex. 11,5 cm om du vanligtvis har 10,5 cm.

Slutbetyg: 5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar till detta inlägg här.