tisdag 22 februari 2011

"Så halt på vägarna så jag inte kan rida, men jag kan åka med hästen i transporten"

Kära hästmänniskor, var ni än bor, det här är en uppmaning till er alla att tänka efter en extra gång innan ni lastar hästen i transporten och kör iväg vintertid! Jag ska försöka vara kortfattad..

Är det så halt ute att man riskerar att halka omkull själv när man går och så halt att det sker många trafikolyckor utan släp, är det då lämpligt att lasta det dyrbaraste man har på transporten för att komma iväg och rida ett pass?Oberoende i vad och med vad man kör hästen så tycker jag personligen att det aldrig är värt att köra hästen när det är så här halt, grusat eller ej, saltat eller ej. Risken att hamna i diket, krocka o.s.v. är alldeles för stor.

Man är som bekant inte ensam om att köra på vägarna och likväl som man kan orsaka en olycka kan man också bli involverad i en olycka som ett eller flera andra fordon förorsakat. För inte är det väl bara jag som mött idioter som tror att dubbdäck är ett mirakel som gör att man kan köra hur fort som helst även på vintern? Och jag kan erkänna att jag på sommarhalvåret har lite för tung gasfot ganska ofta, men vintertid gäller det att vara försiktig.

So what om man missar en träning!? So what om man inte hunnit träna inför tävlingssäsongen?! Det är inte så lätt att varken träna eller tävla om hästen är skadad eller till och med död, och även du själv och medtrafikanter kan skadas eller omkomma. Som nog bekant är det inte särskilt billigt med veterinärbehandlingar, reparation av bil och släp o.s.v. om något väl händer.

Vägarna är inte optimala på vintern, de kan vara full av snö och is, ojämna och smalare än på sommarhalvåret. Vi bor i Sverige, där det är snö på vintern och där det är minusgrader och halt på vägarna. Är det så viktigt att ta sig till ridhus även under vintern och riskera att inte komma fram, då är det förmodligen en god idé att överväga att ställa in hästen på ett stall med tillgång till ridhus.

Jag kör inte mina hästar när väglaget är dåligt, för jag vill inte vara med om att något händer dem p.g.a. min idioti och egoism. Istället låter jag mina hästar ha vila/halvvila under vintern och jag rider när underlaget tillåter. Tycker jag att det verkar riskabelt att rida ut på vägar och i skog p.g.a. halka, så skulle jag inte ens tänka tanken på att lasta och köra iväg med hästen i transporten!

Snälla ni, tänk en gång till innan ni ger er ut på vägarna nästa gång. För visst är väl era hästar det värdefullaste ni har?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar till detta inlägg här.