lördag 22 januari 2011

Louise Haaga övningen

Lousie Haagas övning förra träningen.
OBS: På bilden är avståndet ca 14 meter, jag tror att vi hade 28 m. Avståndet går ju alltid att variera beronde på



Övningen går ut på två skaker,

* Att kunna reglera hästens galopp

* Att få hästen runt innerskänkeln

På bilden ser ni två hinder som man ska rida över på volt. I början kan det
räcka att ha bomar på marken och efter ett tag kan man höja upp dem och till och
med göra små oxrar.

Beskrivning: Man ska i galopp rida över bomarna på en volt (böjt spår) För
att visa hästen vägen och som uppvärmning kan man rida över en bom och sedan
rida förbi den andra. Men efter det är meningen att man ska rida över båda
bomarna på raken med olika antal galoppsprång. Först kan man rida hästen i
normal galopp och räkna antalet galoppsprång. När jag red för Louise var
avståndet 28 meter och på Dion (c-ponny) var 6 galoppsprång normalt om jag red
på en bra båge och i en ganska lugn galopp. Först red jag 6 galoppsprång
några gånger tills det kändes bra, rytmiskt och avspännt, man rider på volten
hela tiden så bryt inte av! Sedan gjorde jag 7 galoppsprång, då måste man korta
hästens galopp lite extra och vara riktigt noggrann med att ha hästen runt
innerskänkeln och ta vara på att man kan hålla ut vägen på en större båge. När
man får till det ska man istället rida på 5 galoppsprång! Då måste man verkligen
ha en bra galopp och rida på en mindre båge. Sedan ska man ha 7 igen vilket är
väldigt svårt. Och så håller man på så tills det känns enkelt att variera antalet
galoppsprånge. Tänk på vad du och din häst klarar och orkar. I början kan det som
sagt räcka med bomar på marken och att variera mellen två olika antal
galoppsrång och så fort det känns bra och enkelt är det viktigt att sluta! Lycka
till! Och tänk på att rida fram ordentligt och försök att få hästen för
skänklarna redan från början tex via slalom, serpentinbågar och volter. Rid
också tempoväxlingar.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet Lisa!
    Det gillas :)

    SvaraRadera
  2. Så bra att du tyckte det, det tog ca 30 min, skrev om hur många gånger som helst ;) Tillslut blev det nog bra! Har ju haft god tid på mig påvägen. Nu är vi i Sävsjö. Med en underbar ponny där bak :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar till detta inlägg här.